den mexicanske jungle

Vores junglesuite!

PALENQUE, MEXICO

Campinghængekøjen var vores eneste beskyttelse mod de store fugleedderkopper & hvad der end lavede de skumle lyde om natten.

Vi tog med en 10 timers natbus fra Merida til den mexicanske jungle i Palenque. Turen gik ikke helt smertefrit, men vi nåede helskindet til endestationen.

Dagen før afgang fandt vi ud af den weekend vi skulle være i Palenque, var en såkaldt nytårs weekend, hvor alle priser på hoteller og hostels var blevet 10 gange dyrere for en overnatning.

Som budgetrejsende så vi hurtigt røde lamper ved så høje priser, og søgte derfor efter billigere muligheder – og da vi havde vores hængekøje med, var det oplagt at lede efter et sted, vi kunne slå den op.

I løbet af vores rejse har vi op til flere gange snakket om, vi snart gerne ville sove i hængekøjen. Og nu havde vi en god grund til at gøre det!

camping i Mexicos jungle

Inde i “junglesuiten”

jungle camping

Vores højt elskede hængekøje!

Camping i Nationalparken

Vi søgte lidt på nettet og fandt frem til Mayabell campingplads der ligger midt i Palenques nationalpark. Vi sendte dem en mail, om vi kunne leje os ind hos dem, og fik et stort ja tilbage. Det kostede os kun 140 peso (56 kr.) pr. nat for os begge to.

Mayabell havde alt hvad vi havde brug for; restaurant, swimmingpool, toilet og bad med varmt vand, og så var der mulighed for både at campere i en autocamper, i telt eller som os – i hængekøjen.

Da vi ankom fandt vi hurtigt det perfekte sted, og vi var ikke længe om at hænge junglesuiten op. Det er svært at beskrive, hvor meget vi glædede os til endelig at ligge i den igen.

Det er ikke hver dag man glæder sig til at sove blandt jaguarer og fugleedderkopper…

Vi var bevidste om at chancen for, at vi kom til at sove alene om natten, ikke var ret stor. Vi gik såmænd bare og ventede på, hvornår vores første møde med den første ulækre skabning ville komme.

edderkop i jungle

Den store ulækre edderkop.

Ækle Insekter i Mexicos Jungle

Første aften da vi vendte tilbage til vores suite fra en hyggelig aften i baren, kom vores første møde med den kære & kendte edderkop, Mester Jakob eller Huntsman edderkop.

Han var så stor som en åben hånd, med lange hår strittende ud overalt og et ordentligt sæt (giftige?) hugtænder! Og naturligvis havde han valgt at sætte sig lige ved vores lås. Perfekt!

Vi var ikke i tvivl om, at vi blev nødt til at slå ham ihjel for at få ro i sindet til at sove (Undskyld til alle derude der elsker edderkopper…). Og i buldermørke fandt vi en lang kæp til at slå ham ned med.

Da han var så stor, og vi ikke vidste om han var giftig, var han derfor ikke lige en sag vi havde lyst til at fjerne med hænderne. Og heller ikke en vi havde lyst til, skulle lægge æg på vores hængekøje!

Vi skulle helst dræbe ham i første forsøg, da edderkopper som regel kravler langt væk meget hurtigt, når de bliver skræmt. Men det gjorde vi ikke…

Heldigvis kravlede han kun lige om på bagsiden af stangen på hængekøjen, og hvor vi i vores andet forsøg fik ham slået bevidstløs og dræbt på jorden.

Tragisk – men nødvendigt. Og vi endte med at sove trygt og godt som små babyer.

mayaruin i jungle

Mayaruiner tæt på Mayabell

ruiner i jungle

Ruiner gemt inde mellem junglens træer

Mayaruiner & Jungle i Baghaven

Eftersom campingpladsen lå i nationalparken, var der ikke langt til mayaruinerne. Vi fulgte vejen et par kilometer fra campingpladsen op langs bjergsiden, der var fuldstændig bevokset af planter.

Rart at få brugt på benene igen efter den lange bustur!

Ruinerne ved Palenque er på UNESCOs Verdensarvsliste og har eksisteret i over 2200 år. Ruinerne er dog langsomt blevet oplsugt af junglen siden mayaerne forlod byen i år 799. Indtil videre er over 100 forskellige konstruktioner ryddet fri, men det anslås at der stadigvæk er over tusinde gemt inde i den tætte jungle.

Noget der gjorde at vi kunne få et par af ruinerne for os selv.

Det gjorde oplevelsen lige lidt bedre, da vi kunne nyde det gode vejr, de mystiske lyde fra junglen og den smukke udsigt over ruinerne fuldt ud.

jungle

Selv stenene er grønne i junglen

lian

Underlig jungle lian

Livet i Junglen

Selvom vi boede på en campingplads med toiletter (uden brætter…) og restaurant, var det stadig meget primitivt. Der var hverken internet eller strøm. Vi havde kun os selv, de ækle insekter og müsli som en snack i hængekøjen.

For nogle der prøver at tjene til dagen og vejen, over nettet, så var det faktisk rart.

Vores bekymringer havde ikke længere noget at gøre med likes på Facebook eller følgere på Instagram. Det eneste vi bekymrede os om i junglen var ikke at blive ædt af jaguarer eller bidt af giftige edderkopper…

At vågne til en højlydt brøleabe i stedet for et vækkeur, og stå op til et vildsvin der står 10 meter fra ens seng er ikke noget vi glemmer.

Alle burde sove i en jungle mindst én gang i deres liv!

Når alt det så er sagt, så var det nu også meget rart at komme tilbage til de daglige tacos og ikke mindst toiletbrætter!

Værd at vide

Sted: Palenque, Mexico [SE KORT]
Pris
: 28 kr. pr. mand.
Overnatning: Mayabell Camping
Note: Ankommer du til Palenque via bus, så snup en colectivo på den anden side af ADO-stationen. Bare sig Mayabell til chaufføren, de ved alle hvor det er. Det koster 20 peso pr. mand (ca. 9 kr).

[one_half]

Sådan Finder Du Billige Flybilletter
Lav En Hemmelig Lomme i Bukserne

[/one_half_last]

Har du sovet i en jungle før? Kunne du tænke dig at slippe lidt væk fra det moderne liv? Fortæl os gerne hvad du tænker!

3 Comments

• Hej med jer (igen igen),
    Tak for hjælpen indtil videre 🙂 vi tænker at tage til Palenque i morgen aften fra Mérida. Vi vil gerne bo på Mayabell, men det ser ikke ud til, at deres e-mail er på hjemmesiden. Har I den tilfældigvis stadigvæk, eller ved, hvordan man ellers kan booke der? 🙂

• Vi har ingen e-mail, og vi kan heller ikke finde nogen. Vi bookede ikke på forhånd, men vi ved man kan booke gennem deres hjemmeside Mayabell.mx, hvor siden kan oversættes til engelsk 🙂