scooterleje ometepe

Scootertur på Ometepe

OMETEPE, NICARAGUA

Vores scootereventyr på Isla de Ometepe endte med at være en af vores bedste oplevelser i Nicaragua.

At køre rundt mellem Isla de Ometepes små landsbyer på en lejet scooter viste sig et være noget af et fint lille eventyr efter vi havde kælket ned ad en aktiv vulkan et par dage forinden.

Det hele startede med et vi boardede færgen fra San Jorge tværs over Lake Nicaragua til Isla de Ometepe. Øen er formet som et timeglas af to forskellige vulkaner; Concepción & Maderas og er den største vulkanske ø omringet af ferskvand i verden.

Sammen med vores jyske vennepar, Jonas & Sofie, skulle vi køre denne vulkanø tynd for en dag på et par scootere.

ometepe scootereventyr

Camilla foran Concepción

Bump er over alt på Ometepe

Køreprøve På Ometepe

Vi havde lejet scooterne til dagen efter vi ankom til øens enorme storby Moyogalpa(2900 indb.). Ingen af os havde erfaring med at køre scooter, så vi besluttede at Mads skulle køre.

Scooterlejeren virkede noget nervøs da han hørte om vores historie med de dovnes cykler, så han besluttede at Mads skulle tage en grundig køreprøve inden, der foregik nogenlunde således:

• Kør 20 meter ned ad en lille sidegade.
  • Undgå at køre ind i diverse høns og geder på vejen.
  • Vend scooteren og kør tilbage igen uden at ramme vildfarende høns og geder.

Efter at have bestået prøven uden at vælte eller dræbe nogen husdyr, var vi klar til at ramme Ometepes store åbne veje.

volcano concepcion

Concepción vulkanen

køer på vejen

Køer på vejen

Ometepe Scootereventyr

Målet med vores eventyr på Ometepe var at køre halvejs rundt om øen, mens vi så så meget af den som muligt.

Vi startede med at suse ned ad den asfalterede østkyst fra Moyogalpa til Los Angeles og derefter ned ad den sydlige kyst. Fordi øen er så lille kunne vi hele tiden se Concepción der tårnede sig op til venstre.

Der var sjældent nogen trafik, undtagen en flok køer der af og til  blokerede hele vejen. Øens vigtigste indtægtskilde er landbrug og kvægproduktion, hvilket betød at vi passerede farm efter farm med bananpalmer og køer og ikke meget andet.

Nårh ja, de to smukke vulkaner der altid prydede landskabet burde nok også nævnes.

local girl ometepe

Lille pige foran hendes hjem på Ometepe

church on ometepe

Lokal kirke under konstruktion ved Santo Domingo

Hurtig Dukkert i Naturlige Kilder

Vi lavede et kort stop ved nogle naturlige(kolde) kilder midt i skoven for at køle lidt af. De lokale fortalte om kildens magiske kræfter, der eftersigende skulle forlænge levetiden med mere end 10 år.

At der svømmede små skildpadder rundt i kilderne skadede heller ikke!

Et forfriskende stop midt i den stegengende nicaraguanske varme, men vi kunne ikke hænge ud med skildpadderne hele dagen. Det var tid til at komme videre mod flere eventyr på Ometepe.

ometepe scooterleje

Sådan ser du ud når du ved lokummet brænder

Styrt!

Tilbage på vejen igen, kørte vi mod nord henover landtangen mellem de to vulkaner, og derefter krydsede vi øst til området omkring Maderas-vulkanen mod byen Balgüe.

Vi var begyndt at føle os selvsikre på scooteren, så den fik hele armen op over den sidste bakke inden Balgüe. Dårlig beslutning.

På den anden side af bakken ramte vi ind i et område med løst sand mens vi kørte 50 km/t. Mads klodsede bremserne(Endnu en dårlig beslutning) hvilket fik bagenden, med Camilla på, til at skride voldsomt ud.

Vi undgik kun med nød og næppe et yderst alvorligt styrt, og vi var begge lidt rystede bagefter, men uskadte.

Efter et kort besøg ved den lille landsby, mere kørsel på mudrede småstier forbi bananplantager, vendte vi næsen mod Moyogalpa sammen med de to gæve jyder efter endnu et mellemamerikansk eventyr.

SE VIDEO: Scootereventyr På Isla de Ometepe

« Se videoen i HD-kvalitet på Vimeo her »

Sted: Moyogalpa, Nicaragua [SE KORT]
Overnatning: Hospedaje Central
Selskab: Vores hostel.
Pris
: 25 dollars.

Note: Når du lejer scooteren så husk at tage billeder af den inden du kører, så du kan bevise at du ikke har ridset den. Pas desuden på alle de vildfarende geder og høns!

Har du hørt om Isla de Ometepe? Har du nogensinde lejet en scooter på ferien/rejsen? Del gerne med os i kommentarerne!

4 Comments

• Hej.

Jeg er Nicaragua Og har netop gået og tænkt på at gøre lidt det samme som jer, leje en scooter og køre rundt og se øen. Jeg ville derfor høre om i kunne give en mere specifik location til stedet med de kolde kilder og babyskildpadderne.

Mvh. Oliver.

• Hej,
    Først tak for en utrolig inspirerende blog – jeg finder rigtig meget hjælp her, til planlægning af min egen rejse.
    Jeg ville lige høre, om det er nødvendigt at have en et internationaltkørekort, når man skal leje en scooter?
    Fortsat god rejse, hvor end I befinder jer nu 🙂
    – Pernille

• Hej Pernille,
      Nej det er ikke nødvendigt med et internationalt kørekort. Vi har aldrig oplevet at det var påkrævet, hverken med bil eller scooter 🙂