ROUTEBURN TRACK, NEW ZEALAND

Når vi er oppe i højderne og får udsigten over bjergene, bliver vi hver gang bekræftet i, hvorfor vi elsker at vandre – og Routeburn var endnu et bevis.

Endelig kom der et hul i de store regnbyger, så vi besluttede os for at vandre en af de vandreture, vi havde set mest frem til på vores rejse rundt i New Zealand – Routeburn Track.

Sammen med Brian og Ashley, et amerikansk vennepar, kørte vi fra vores campingplads hen til starten ved The Divide, pakkede taskerne og begyndte at gå mod hytten vi skulle overnatte i ved Lake McKenzie.

Efter den første halve time nåede vi over den tætte skov og op til Key Summit, som er en lille sidetur til et udsigtpunkt med en 360° udsigt over Hollyford-dalen. Bestemt værd at bruge de ekstra kræfter på!

Omringet af bjergtoppe der skød op alle vegne, og skyer der klæbede sig til tinderne, stod vi klar med kameraet, for at skyde løs når bjergtinderne endelig tittede frem – hvilken souvenir er bedre end ens billeder?

Vi fortsatte tilbage på hovedsporet, gik igen inde mellem træerne, og kunne høre en lyd oppe fra langsommere blive kraftigere jo tættere på vi kom…

Camilla på toppen af Key Summit

Udfordringer på vejen mod MacKenzie Hut

Det mægtigt store Earland Falls på vejen mod MacKenzie Hut

Panorama over Hollyford-dalen og Earland Falls

Bjergtinder & Enorme Vandfald

Det var Earland Falls der kom fossende ud over klippeskrænten med et fald på 174 meter. Det havde regnet voldsomt dagene forinden, hvilket betød ekstra store mængder vand, og vi slap derfor ikke for at blive lidt våde – egentlig forfriskende efter et par timers vandring.

Kort efter nåede vi op over trægrænsen igen, tørrede i solen og fik for første gang “the grand view” over dalen og bjergene på modsatte side. Et hurtigt sneak-peek inden vi igen fortsatte ned i dalen til McKenzie Hut.

Et sted der muligvis har en af verdens mest idylliske placeringer.

Beliggende fredfyldt i en lille dal med fuglekvidren i luften og røg i skorstenen med udsigt til den krystalklare sø og store bjergtinder der spejler sig i vandet. Wauw siger vi bare!

routeburn track

Den idylliske Lake MacKenzie ved første overnatning

Hollyford-dalen og Det Tasmanske Hav for enden

Lodrette bjergsider langs Hollyford-dalen

Foto-op på toppen af Conical Hill

En Afstikker Til Conical Hill

Næste morgen startede vi dagen lige på og hårdt med klatring på store sten, der endnu en gang førte os over trægrænsen. Vi gik langs med bjergsiden og havde det meste af dagen udsigt til bjerge med gletsjere på toppen og vandfald der løb ned i Hollyford-dalen.

En udsigt, hvor det med at kigge væk ikke er en mulighed!

Da vi rundede bjergsiden nåede vi til trekkets mest populære afstikkertur – Conical Hill. Eftersom vi var i New Zealand lige inden vinteren, var de våde sten blevet isglatte i nattens frostgrader.

Med forsigtige bevægelser og fokus på ikke at træde forkert tog det os en times tid at nå toppen og få den endelige 360° udsigt. Egentlig den samme udsigt vi havde haft hele dagen, bare lidt højere oppe og bestemt turen værd.

Det blev et kort visit da skyerne begyndte at trække ind over, og gjorde tegn til at et regnskyld var på vej.

Forsigtigt men hurtigt nede igen fortsatte vi det sidste stykke ned gennem Routeburn-dalen og nåede heldigvis ind i varmen inden det begyndte at stå ned i stænger.

routeburn track

Vejen ned i Routeburn-dalen

De bedste udsigter får du ikke på 5-stjernede resorter!

New Zealands Bedste Vandretur

Routeburn er ikke et loop-track, så for ikke at betale dyre penge for at blive transporteret fra slut tilbage til start, besluttede vi os for at vandre hele vejen tilbage.

De første to dage vi brugte på at vandre hen til Routeburn Falls Hut, havde vi rigtig fint vejr og fik alle de gode udsigter. De næste to dage gik vi samme vej tilbage, men uden udsigterne fordi det var overskyet og regnede – til gengæld så vi utallige vandfald, win!

Routeburn Track er efter vores mening New Zealands bedste vandretur hvis du er til bjerglandskaber, både i regnvejr og solskin.

Selv om vi havde set det hele på vejen tilbage, blev vi alligevel ved med at gentage hvor smukt et sted vi var og hvis du en dag slår vejen forbi Routeburn Track vil du med garanti knibe dig selv i armen og sige det samme!

MERE INFORMATION

Sted: Routeburn Track, New Zealand [SE KORT] Pris: Gratis. Overnatning koster 54 NZD i højsæsonen og 15 NZD i lavsæsonen.
Note: Routeburn er ikke et loop-track, så hvis ikke du vil gå turen frem og tilbage, er det en god idé at arrangere transport tilbage til start hvis du har en bil stående. Vær opmærksom på at korteste vej mellem vandreturens ender er over 300 kilometers kørsel. Routeburn kan let gås i begge retninger.

FLERE BILLEDER FRA NEW ZEALAND HER

Hvad elsker du mest at se når du er ude at vandre?