Hiking til Kristusstatuen

Mr. Jesus i fuld format

RIO DE JANEIRO, BRASILIEN

Med både hænder og fødder fik vi kæmpet os igennem junglen og op af den 65 grader stejle klippe.

Efter vores intense dyreoplevelse i verdens største vådområde drog vi mod en af verdens bedst placerede byer.

Rio de Janeiro ligger lige op og ned af den tykke jungle, er kendt for sine eksotiske hvide sandstrande og er det perfekte sted at nyde en lækker caipirinha, se på store numser og tricksfyldte fodboldgutter.

Men ikke nok med det, så har byen også nogle imponerende udsigtpunkter ved Sugarloaf og Kristusstatuen, hvor vi klart anbefaler at blive til solnedgangen.

I stedet for at betale dyrt for at køre med vans op til Kristusstatuen kunne vi vandre hele vejen. Så vi smed bananer og vand i tasken og tog bussen hen til Parque Lage, hvor stien begyndte fra.

ruin i parque lage

Ruin i Parque Lages jungle.

parque lage fruits

Skøre frugter i parken

Kapuciner abe rio de janeiro

Lille fræk kapuciner abe

Lage parken

Skolen for billedkunst med udsigt til Kristusstatuen.

Hiking til Kristusstatuen

Parque Lage er lille, men oser af jungle. Det er stedet hvor brasilianerne søger hen på deres fridage, for at slippe for det stressende byliv.

Allerede da vi kom ind i parken, kunne vi se op til Kristusstatuen. Den stod rimelig stejlt oppe, så vi kunne godt regne ud, at turen ikke ville blive en let en af slagsen.

Det havde vi fuldstændig ret i…

Oplevelsen var intens fra starten med aber over hovedet og minislanger under fødderne på os, og det føltes allerede som om der ikke var civilisation i miles omkreds.

Vi kunne ikke høre andet end den brusende vind i træerne og en svag fuglekvidren rundt omkring os mens vi gik forbi kæmpe edderkophuller og en sølle våd sten, der i regnsæsonen bliver forvandet til et vandfald.

Mads der klatrer

Klatrer op gennem junglen

vandreruten til kristusstatuen

Stien mod toppen

lænker på sten kristusstatuen

Nødvendigt med lænker

Mødet Med Muren

Vi nåede ikke langt før terrænet skiftede fra at være en rigtig sti til en klatrevæg med store rødder og krydsende træstammer som forhindringer. Det blev hurtigt hårdere.

Vi blev udfordret, og vi skulle holde tungen lige i munden for ikke at vride om på anklen eller miste balancen og styrte ned.

Stien havde nogle steder en hældning på 65-70 grader opad!

Ikke nok med det, så skulle vi også være opmærksomme op ikke at blive angrebet både oppe- og nedefra af store(og små!) slanger.

Jo længere op vi kom, jo stejlere blev det, og pludselig stod vi foran en 10 meter klippeside af sten, og kunne ikke komme videre.

Heldigvis var der hæftet en kæde til stenene, så vi kunne hive os selv op med hjælp fra den.

togskinner på vandreruten

Krydsede togskinnerne

milepæl mod toppen

Vi er der næsten!

Tæt På Toppen

Det var tydeligt at se hvordan junglen langsomt blev tyndere og der kom større afstande mellem trætoppene – der kunne ikke være langt igen nu.

Vi krydsede togskinnerne og milepælen der fortalte os, at vi kun havde 920 meter foran os op mod mål og vi fik pludselig helt ny energi.

Få meter efter nåede vi også vejen og fik vores første møde med vores 3. Verdensvidunder, Mr. Jesus, der rundt om hjørnet viste sig mellem træerne.

Det var helt majestætisk at se ham stå der på toppen.

Vi havde ikke mødt nogle på hele turen op, så vi kunne med stolthed stå som nogle af de eneste der havde vandret op gennem junglen – og være nogle af dem der lugtede mest af sved!

rio fra kristusstatuen

Udsigt over Botafogobugten og Sugarloaf

kristusstatuen

Solnedgang bag Kristusstatuen

rio de janeiro om aftenen

Rio de Janeiro efter mørkets frembrud

Kvalitetstid Med Jesus

Selvom der som sædvanlig var fyldt til renden med mennesker, så det næsten var umuligt at bevæge sig rundt på den lille plads, fik Mr. Jesus med sine 30 meter alligevel hele området til at virke så fredsfyldt.

Udsigten over Rio de Janeiro var uimodståelig, og vi stod længe bare og kiggede rundt på byen. Vi havde aftalt at blive til solnedgangen for at få de bedste billeder af Rio om aftenen.

Og som solen begyndte at gå længere ned blev der tyndet ud i menneskemængden og det kom kun til vores fordel.

Ikke nok med at vi fik set Rio by night, så endte vi også med at være helt alene på platformen og være de sidste der gik ned. Det er en af de oplevelser de færreste får.

At vi så ikke havde nogen måde at komme ned på, ser vi som en del af den oplevelse…

Det var det hele værd at vi valgte at vandre op til Jesus frem for at tage turisttoget eller køre med en van, fordi ruten derop havde det hele: Gode udsigter, fed klatring, ingen mennesker og en masse dyreliv og natur.

Vi vil klart anbefale andre at gøre det samme!

MERE INFORMATION

Sted: Rio de Janeiro, Brasilien [SE KORT] OvernatningMambembe Hostel.
Pris: 22 kr. for indgang til Kristusstatuen(weekenden er 44 kr.).
Note: Det tager omkring 2 timer at vandre op. Medbring vand og behagelige sko og vent med at købe billetten ved indgangen på toppen. Mange påstår at det ikke kunne lade sig gøre, men det var intet problem.

Mere Fra Brasilien

Livlige Pastelfarvede Huse i Pelourinho
[/one_third_last]

FLERE BILLEDER FRA BRASILIEN HER

Har du været i Rio de Janeiro? Kunne du tænke dig at vandre op til Jesus eller ville du vælge en van? Del gerne med os i kommentarfeltet!

4 Comments

• Vi er så klar på at tage den hårde tur til toppen til sommer! Men hvordan endte i med at komme ned igen? 🙂

Vh Signe

• Hej Signe,

Det er en kanon fed måde at få en lidt anderledes oplevelse af Kristusstatuen. Vi var faktisk ret heldige. Vi blev der til lukketid den ene dag og stødte tilfældigvis på en spanier der havde hyret en chauffør, så vi kunne køre med ned. Hvis I går tidligere kan I tage en minibus ned 🙂

• Sådan, godt gået i to – det tager jeg sgu hatten af for! 😀 Jeg ved godt, at det ikke er alle, der nødvendigvis kan gå/hike/klatre sig frem til deres destination, men hvis man har kræfterne til det og muligheden byder sig, så synes jeg også klart, at man skal prøve at springe ud i strabadserne. Under alle omstændigheder så kan man hvertfald få en interessant historie med hjem i tasken! Og gudeskønne billeder I har fået jer. Jeg elsker simpelthen farverne på Jesus billedet; og udsigten er vældig flot fanget både dag og nat. Virkelig inspirerende, jeg må af sted 🙂

• Tak for de søde ord og ros af billeder Sheena!
      Vi er helt enige i, at hvis man har kræfterne til at udfordre sig selv, så bør man gøre det! Det blev heller ikke til diskusion om vi skulle vandre derop, det skulle vi bare 😀 Mht. billedet med solnedgangsfarverne bag Jesus, så er jeg også helt vild med det. Det er et af mine favoritbilleder!